maandag 26 december 2011

Nog meer koeienleed.


Zijn handen trilden. Het  bravoure  van de jager was nu toch wat gedimd. Een rennende haas of een ree omleggen is, zeg maar, het gewone werk van de jager. Maar een koe een  kopschot geven van een flinke afstand is andere koek. Ondanks het feit dat het doel niet bewoog was het eerste schot niet in het voorhoofd. De verdoofde koe bleef liggen maar er was een tweede kogel nodig. De jager was behoorlijk gestrest, trilde, maar gelukkigwas de tweede kogel  goed raak. De koe viel zijwaarts om. Met zijn vieren spoedden we ons naar het dier, Limousin nummer vier.  De slager, de dierenarts, de jager en ik. De een voor de halssnede, de ander voor een gezondheidsverklaring, de jager opgelucht, en ik voor het verdriet. De slager sneed de keel open en met een lier takelden we de koe op een paardentrailer. Ze bloedde leeg.
De uren ervoor. Ik kom  ‘s ochtends de wei. Er ligt een kalf en het ziet er niet goed uit. Niet weer denk ik! De koe ligt er naast en lijkt vermoeid. Ik heb geen idee wat er gebeurd is. De avond ervoor had ik nog geen duidelijke signalen gezien. Dichterbij gekomen. is het nog erger. De koe heeft niet alleen een dood kalf, maar ook hangt de hele baarmoeder eruit. De koe staat op als ik in de buurt kom, de vieze baarmoeder slingert achter de koe. Een baarmoeder prolaps gebeurt wel vaker en het is heel goed mogelijk  om zonder blijvende schade de baarmoeder terug te krijgen. Maar die schuwe koe met de baarmoeder die in het vuil heeft gelegen.  Dan moeten we eerst weer een verdovingspijl gebruiken en buiten met de dierenarts het zaakje zien terug te stoppen. Met een waarschijnlijk beschadigde baarmoeder. Na overleg met de dierarts besluiten we tot een noodslacht. Daarvoor moeten dus de jager, de slager en de dierenarts komen. En vervoer naar de noodslachtplaats. Als je dan geluk hebt en het vlees wordt geschikt voor consumptie geacht dan hebt je nog iets.
De ochtend is voorbij, de koe is weg, alweer ligt er een kalf aan de weg. Ik breek en moet tegen een muurtje gaan zitten janken. Het staat nu vast. De Limousins gaan weg.

1 opmerking: