woensdag 28 december 2011

Fleurig Fruit

Enkele jaren geleden verscheen een colonne trekkers, aanhangers en busjes met, naar ik aanneem, Polen. Ze begonnen aan een perceel dat grenst aan mijn land.Weken later was het perceel van 13 ha veranderd in een soort spijkerbed. Met honderdduizenden bamboestokjes die elk een stekje ondersteunden. Fleurenfruit stond groot op de zeilen van de aanhangers. Omringt door kilometers kippengaas. Tegen de konijnen neem ik aan. 
Moderne boomteelt, meer wist ik er niet van. Tot deze week. Ik had al eens gelezen over de terugkeer van de kers, als laagstamboom op onderstammen en ook in kassen. De Volkskrant deed er al eens verslag van. De makke van de ouderwetse kersenteelt is, even simpel gezegd, tweeledig. Hoe hou je de vogels weg en hoe krijg je ze geplukt. Over het eerste heb ik al  eerder een stukje geschreven. Het tweede is logisch; ladders beklimmen, ladders afstijgen, kersen in een kratje, ladder verzetten etc. Het schiet niet echt op. De laagstamteelt  maakt het mogelijk de bomen te beschermen met gaas, het snoei-, kerf-, bind- en plukwerk gewoon op je blote voeten te doen. Gefrustreerd door jarenlang spreeuwenvoer produceren, dus maar besloten een kersenhaag aan te leggen. Een stuk gazon heb ik opgeofferd, -zeg nou eerlijk wat heb je aan een gazon, nou ja aan veel gazon-, mooie baantjes gefreesd, een heel staketsel gebouwd en vandaag 21 boompjes geplant. Een stuk of 8 rassen met verschillende rijpingstijd.

Maar dan begint het pas. Het beheersen van de groei en bloei. In die boeiende wereld raakte ik door Karel Fleuren. Na een telefoontje en een mailtje stuurde Karel mij een stapel mails met uitleg over rassen, teeltwijzen, met schetsen en foto’s. Brieven aan klanten met vragen. Een foto bewerkt met aantekeningen, ware het een vroege Jan Dibbets. En of ik op zaterdagochtend naar Koningslust kon komen om de bomen te bekijken. Zo gedaan. Ik had de mails nog niet bestudeerd, maar kreeg alsnog een college fruitteelt. Zorgvuldig worden rassen geselecteerd en geregistreerd, tot ongenoegen van een klant die even een kwartiertje moet wachten op zijn beurt. En ja nu staan de boompjes er en begint het echte werk. Knoppen verleiden om bloemen te worden of juist dwingen om zich tot tak te ontwikkelen. Zijtakken afbuigen in de juiste stand. Wel of niet snoeien. De wortels afsteken, de juiste bemesting. (In gesprek gaan met de individuele boom zal ik maar niet schrijven). Een behoorlijk ingewikkeld proces. Maar gelukkig is Karel altijd bereid om te adviseren. Stuur een foto en hij levert commentaar. Desnoods komt hij op visite. En daarom schrijf ik dit stukje, geheel gratis, omdat het zo mooi is als iemand een product met zoveel liefde en enthousiasme verkoopt.  Ik probeer dat ook met ons vlees maar misschien moet er nog een tandje bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten